Persediaan & Strategi Menghadapi Peperiksaan 

menghadapi peperiksaan

Bagaimana menghadapi peperiksaan dengan baik dan cemerlang?

Hampir sepanjang hidup saya terlibat dengan peperiksaan.

Bermula dari zaman menjadi pelajar di bangku sekolah, seterusnya universiti, kini saya bergelar seorang guru pula yang setiap masa menyediakan pelajar untuk menghadapi peperiksaan.

Oleh itu, saya akan berkongsi tips untuk menghadapi peperiksaan dengan baik dalam artikel ini.

Melakukan persediaan awal memang akan banyak membantu calon.

Namun walau bagaimanapun, peperiksaan itu sendiri adalah satu suasana yang tegang, yang memerlukan seseorang calon itu mempunyai kemampuan mental dan fizikal yang kuat.

Oleh itu, pengetahuan mengenai subjek sahaja tidak cukup untuk menghadapi peperiksaan.

Calon perlu mempunyai pengurusan diri yang tinggi, keupayaan untuk mengekalkan emosi dan keyakinan terhadap kebolehannya.

Advertisement

Maka saya menasihatkan untuk membuat-membuat perkara berikut:

Sebelum Peperiksaan

  • Cuba untuk tidur. Jangan ulangkaji pada malam sebelum peperiksaan. Lebih baik untuk menghabiskan tidur yang sihat.
  • Pastikan ambil sarapan pagi. Lebih baik makan makanan yang biasa kita makan. Sekiranya anda tidak lapar, minumlah jus, teh atau kopi. Pilihan terbaik untuk sarapan pagi adalah makanan kaya dengan glukosa. Ia cepat diserap tanpa memenuhkan perut.
  • Sediakan IC, pen, kertas, pembaris dan sebagainya pada waktu petang sebelumnya. Jika anda lupa membawa dokumen yang membuktikan identiti anda, anda tidak akan dibenarkan untuk menduduki ujian. Ingat bahawa hanya pemeriksa mempunyai hak untuk menggunakan pen merah pada kertas anda – jadi jangan silap gunakan pen!
  • Cuba sampai ke dewan peperiksaan dalam masa yang ditetapkan. Waktu terbaik adalah tiba sedikit awal sebelum masa yang ditetapkan. Kita perlu ingat bahawa kita mungkin menghadapi kesulitan yang tidak dijangka semasa perjalanan. Oleh itu, pergi awal adalah langkah terbaik.

Semasa Peperiksaan

  • Sekiranya anda seorang calon, maka lupakan untuk menyeludup nota kecil. Guru atau pensyarah selalunya boleh memberi markah bersimpati kepada pelajar jika ada kesilapan, tetapi mereka tidak akan bertoleransi dengan calon yang menipu.
  • Berhati-hati dengan masa menjawab yang diperuntukkan. Jangan tergesa-gesa untuk menjawab semua soalan sekaligus, tetapi jangan pula melengahkan untuk menjawab. Jika tidak, anda tidak akan mempunyai masa yang mencukupi untuk menjawab soalan akhir.
  • Pindah bermula dari soalan mudah ke soalan yang paling susah. Kejayaan menyelesaikan walaupun satu soalan mudah akan membantu anda untuk mendapatkan keyakinan. Akhirnya anda akan tenang dan mudah untuk menjawab semua soalan-soalan lain.
  • Jika terdapat keraguan atau tidak dapat memberi jawapan yang betul, lebih baik anda berpindah ke soalan seterusnya. Ingat tentang masa menjawab yang diperuntukkan dan jangan cuba untuk menyelesaikan soalan yang mengambil banyak masa, biarkan ia dan selesaikan balik soalan itu diakhir nanti.
  • Jika terdapat sesuatu yang tidak jelas dalam soalan, pastikan anda memberitahu perkara tersebut kepada pengawas peperiksaan kerana soalan itu mungkin mengandungi kesilapan tipografi atau soalan tersebut mungkin ditetapkan secara salah atau tidak tepat.
  • Sekiranya anda tidak sihat semasa peperiksaan, maka pilihan terbaik adalah menangguhkan dahulu peperiksaan dan pergi jumpa doktor. Demam atau sakit mungkin menyebabkan anda tidak lulus peperiksaan, tetapi sijil cuti (MC) yang diperakui membolehkan anda untuk mengambil peperiksaan semula.
  • Semasa peperiksaan, fokus hanya pada diri anda sendiri dan jangan hiraukan orang lain, kerana anda tidak akan mempunyai masa yang cukup untuk menyelesaikan soalan anda sendiri.

Kesimpulan: Tidak Perlu untuk Merasa Takut Dalam Menghadapi Peperiksaan

Sememangnya apabila seseorang berada dalam keadaan yang tertekan, badan menghasilkan adrenalin.

– pernafasan akan menjadi sesak dan jantung berdegup kencang; perasaan dan fikiran kita akan bercelaru.

Dalam kes ini, cuba bertenang, tarik nafas panjang-panjang dan minumlah sedikit air.

Sekiranya anda merasakan terlalu gemuruh, pergi ke dewan peperiksaan dengan berjalan kaki.

Kawalan bernafas dan aktiviti berjalan boleh membantu menenangkan dan membuatkan fikiran lebih teratur.

Good luck!

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments